Fotograficzne podsumowanie roku 2015

Po pierwszym stycznia nastąpił coroczny wysyp różnorakich podsumowań, sprawozdań i innych podobnych tworów. Nigdy nie mam gotowego tekstu na początek stycznia, nie wyobrażam sobie, jak można podsumować rok przed jego końcem? W natłoku pracy, cieszę się, że udało mi się skończyć tekst przed połową roku.

Staram się, aby każde podsumowanie wyglądało nieco inaczej. Tym razem, zamiast dzielić całość na miesiące, skupię się na dziedzinach fotografii, które najbardziej mnie pochłonęły. Chcę też, aby tekst był bardziej fotograficzny niż poprzednie.

1. Sesje

Sesje zdjęciowe to gra zespołowa. Podstawą dobrego zdjęcia jest dobra ekipa, a dobra ekipa to ludzie z pasją. W tym roku poznałem sporo takich osób, które pomogły mi się rozwinąć i wskoczyć na wyższy poziom.

modelka: Aleksandra Pieczek | mua: Anna Kantorczyk

Olę poznałem podczas warsztatów fotograficznych, które miałem okazję prowadzić na mojej uczelni w ramach Małopolskiej Nocy Naukowców. Do dziś zrobiliśmy razem wiele sesji. Wkrótce podzielę się ich efektami.

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 100mm f2.8 L Macro IS USM

Do tej pory każde zdjęcie beauty było wykonane Canonem 70-200 - spisywał się świetnie, został jednak zdetronizowany poprzez 100mm L macro. Stu milimetrowa ogniskowa ładnie odwzorowuje dalsze jak i bardzo bliskie plany. Jest jaśniejsza od białego „beauty-lensa”(f4) ale przede wszystkim daje mi większą swobodę kadrowania poprzez możliwość ostrzenia już od 30cm. 70-200 potrzebuje co najmniej 1.2 metra, aby złapać ostrość.

Ogniskowa: 100mm
Czas naświetlania: 1/160s
Przysłona: f/4.5

Zazwyczaj zdjęcia beauty wykonuje przy mocno przymkniętej przysłonie. Do f8 czy nawet F16. Czasami lubię jednak wpuścić na matrycę światło przez większy otwór, zmiękczając tym obraz i dodając mu więcej głębi.

Czułość ISO: 50

Przy tak otwartej przysłonie lampy 600Ws na minimalnej mocy są jeszcze nieco za jasne, z pomocą przychodzi iso 50.

Światło: Elfo Quant 600 PRO + beauty dish z gridem

Z lamp Elfo korzystam gdy pracuje w studio KSAFu na Miasteczku Studenckim AGH. Nie dość, że to bardzo dobre lampy, to jeszcze są polskim produktem.

modelka: Kinga Saletnik | mua: Justyna Kołodziej

Efekt pierwszej wspólnej sesji z Kingą Saletnik i makijażem Justyny Kołodziej.

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 100mm f2.8 L Macro IS USM
Ogniskowa: 100mm
Czas naświetlania: 1/160s

Najkrótszy czas synchronizacji z lampami błyskowymi w moim aparacie wynosi 1/200s. Czasami, gdy pracuję innymi lampami niż Canonowskie, wydłużam czas naświetlania, aby mieć pewność poprawnej synchronizacji.

Przysłona: f/16
Czułość ISO: 100
Światło:
Quantuum Move 400 + beauty dish z gridem
Quantuum Move 400 + softbox 70x50

modelka: Aniela Kukla | mua: Justyna Kurtyka

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 70-200mm f4 L USM
Ogniskowa: 145mm
Czas naświetlania: 1/160s
Przysłona: f/16

Tak mocno przymknięta przysłona pozwala osiągnąć ostry obraz w niemal całym kadrze.

Czułość ISO: 100
Światło:
Quantuum Move 400 + beauty dish z gridem
Yongnuo YN-560 III

modelka: Anna Ignasik | mua: Angelika Iwanicka

Tej Pani robię zdecydowanie za mało zdjęć - obiecuję poprawę!

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 70-200mm f4 L USM
Ogniskowa: 145mm
Czas naświetlania: 1/160s
Przysłona: f/16
Czułość ISO: 100
Światło: Quantuum Move 400 + beauty dish z gridem

modelka: Viktoriia Kachynska | mua: Anna Alicja Okuniewska | stylizacja: Ewa Pietrzyk

Zgodnie z tym, co zaplanowałem rok temu, wziąłem się za sesje modowe. We wrześniu odbyłem tygodniowy kurs fotografii mody w Krakowskich Szkołach Artystycznych, gdzie powstało m.in. powyższe zdjęcie. Stylizację przygotowała poznana na owych warsztatach Ewa Pietrzyk, z którą wykonaliśmy już kilka fajnych projektów. 

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 50mm f1.8 II

Plastikowa pięćdziesiątka Canona była ze mną jeszcze za czasów EOSa 40D. Ostrzejsza i szybsza 85 zastąpiła ją całkowicie w zdjęciach reporterskich tak przy sesjach modowych, gdzie chcę pokazać cały kadr, 50 wciąż jest bardzo pomocna.

Ogniskowa: 50mm
Czas naświetlania: 1/13s
Przysłona: f/9
Czułość ISO: 100
Światło:
Studyjna lampa błyskowa + beauty dish
3x Studyjna lampa błyskowa + czasa z filtrem żelowym (niebieski, zielony, żółty)

modelka: Aleksandra Pieczek | mua: Anna Kantorczyk | stylizacja: Ewa Pietrzyk

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1/160s

Czas mógł być stosunkowo długi ponieważ zdjęcie było doświetlane lampami błyskowymi, które zagwarantowały nieporuszony obraz.

Przysłona: f/4

Zazwyczaj w plenerze fotografuje z maksymalnie otwartą przysłoną, tym razem zależało mi nie tyle na rozmyciu co na lekkim zaakcentowaniu detali znajdujących się w tle.

Czułość ISO: 50

Przy f4 matryca potrzebowała minimalnego iso aby poprawnie zarejestrować błysk lamp.

Światło:
Yongnuo YN-560 IV + Beauty dish 42cm
Yongnuo YN-560 IV + Czasza 18cm 

modelka: Arleta Imburska | mua i stylizacja : Angelika Iwanicka

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 85mm f1.8 USM
Ogniskowa: 85mm

Przy ciaśniejszych kadrach modowych, jeśli tylko pozwala na to przestrzeń, chętniej korzystam z 85mm niż 50mm.

Czas naświetlania: 1/160s
Przysłona: f/13
Czułość ISO: 100
Światło: Quantuum Move 400 + beauty dish z gridem 

modelka: Arleta Imburska | mua: Angelika Iwanicka | stylizacja: Kinga Suchan

Cieszę się, że udało mi się wykonać chociaż jedną sesję do projektu „Oldtimers Cars”

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 85mm f1.8 USM
Ogniskowa: 85mm
Czas naświetlania: 1/160s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 250
Światło:
Yongnuo YN-560 IV + Softbox Quantuum Litebox 40x40
Zastane 

model: Damian Basta

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 85mm f1.8 USM
Ogniskowa: 85mm
Czas naświetlania: 1/160s
Przysłona: f/1.8

Uważam, że małe wartości przysłony spisują się w studio równie dobrze co w plenerze.

Czułość ISO: 50
Światło: Quantuum Move 300 + beauty dish z gridem 

model: Norbert Kuczera

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1/100s

Jazda na nartorolkach jest bardzo dynamiczna, także stosunkowo krótki czas naświetlania wystarczył do odpowiedniego rozmycia zdjęcia.

Przysłona: f/8

Chciałem mieć pewność, że Norbert zmieści się w głębi ostrości, a panoramowanie zapewniło odpowiedni dynamizm i rozmycie tła.

Czułość ISO: 50

Fotografowanie w południe upalnego letniego dnia jest nie tylko wyzwaniem dla człowieka ale i dla sprzętu. Słońce świeci wówczas wyjątkowo mocno. Bez iso 50 byłoby ciężko złapać poprawną ekspozycję.

Światło: Zastane 

modelka: Anna Czech

Zdjęcie do kampanii wyborczej Pani Anny Czech, dyrektor Nowego Szpitala w Tarnowie oraz posłanki na sejm RP VIII kadencji. Pracowałem dla Pani Anny z polecenia Michała Stańczyka, co jest dla mnie swoistym wyróżnieniem. Skoro Michał uważa, że moje zdjęcia do czegoś się nadają to znaczy, że nie jest źle. 

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 100mm f2.8 L Macro IS USM
Ogniskowa: 100mm
Czas naświetlania: 1/250s
Przysłona: f/2.8
Czułość ISO: 100
Światło: Zastane 

2. Śluby

Uwielbiam fotografować przygotowania do ślubu. Zamieszanie, pośpiech, stres - mimo wszystko jednak radość i szczęście. To właśnie wtedy możemy spodziewać się największych emocji i wielu fotogenicznych sytuacji.

Anna i Grzegorz

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM

Zdecydowanie mój ulubiony obiektyw do reportaży. Umożliwia bliskie podejście do fotografowanej akcji, co pozwala widzowi poczuć klimat sytuacji.

Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1/200s

Przy zdjęciach reportażowych, kiedy nie używam lamp błyskowych, staram się nie wydłużać czasu naświetlania powyżej 1/200s, aby uniknąć poruszeń.

Przysłona: f/1.8

Dziś patrząc na to zdjęcie dochodzę do wniosku, że lepiej wyglądałoby po przymknięciu przysłony do f4 a nawet f5.6.

Czułość ISO: 200
Światło: Zastane 

Bernadetta i Mariusz

Rabka – dotychczas najbardziej oddalone od Tarnowa miejsce, w jakim miałem okazję fotografować ślub.

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 85mm f1.8 USM
Ogniskowa: 85mm
Czas naświetlania: 1/200s
Przysłona: f/2.2

Lekkie przymknięcie przysłony, ponieważ nawet przy iso 50 i minimalnej mocy lamp, błyskały za mocno.

Czułość ISO: 50
Światło:
2x Yongnuo YN560IV + Softbox Quantuum Litebox 40x40
Zastane

Kasia i Marcin

Co zrobić gdy podczas pleneru jest brzydkie, zanoszące się chmurami niebo? Nie fotografować go.

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1/200s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 100
Światło: Zastane 

Edyta i Paweł

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Samyang EF 14mm f2.8 ED AS IF UMC
Ogniskowa: 14mm

Obiektyw do zadań specjalnych - używam go bardzo rzadko. Kilka klatek do urozmaicenia materiału. Jest idealny gdy chcę jednocześnie skupić uwagę widza na głównej akcji oraz tym, co dzieje się na dalszych planach.

Czas naświetlania: 1/100s
Przysłona: f/2.8
Czułość ISO: 2000
Światło:
4x Yongnuo YN-560 IV z filtrami żelowymi (cto, zielone, czerwone)
Zastane

Na każdy ślub zabieram baterię lamp reporterskich, różne uchwyty, filtry i inne gadżety. Pomagają mi, gdy zastaję na sali niekorzystne warunki oświetleniowe. Wtedy „wycinam” je i tworzę własne.

Natalia i Rafał

Plener ślubny wykonuję zawsze w innym dniu niż uroczystość. Jednak jeśli w miejscu wesela jest ładna okolica, grzechem było by nie skorzystać. 

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 85mm f1.8 USM
Ogniskowa: 85mm
Czas naświetlania: 1/160s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 160
Światło:
Yongnuo YN-560 IV + Softbox Quantuum LiteBox 40x40
Zastane

Kompaktowy, składany w mały pakunek softbox do pracy z lampami reporterskimi. Jest świetny kiedy chcę zbudować własne oświetlanie sali weselnej oraz podczas pleneru. 

Natalia i Rafał

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 85mm f1.8 USM
Ogniskowa: 85mm
Czas naświetlania: 1/160s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 100
Światło:
Yongnuo YN-560 IV + Softbox Quantuum LiteBox 40x40
Zastane 

Zuza i Maciek

Przed ostatnim ślubem ubiegłego sezonu zaopatrzyłem się w obiektyw makro. Masa pomysłów na zastosowanie nowej zabawki czeka na tegoroczny sezon.

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 100mm f2.8 L Macro IS USM

Jednym z powodów zakupu tego szkła była chęć udekorowania reportażu ślubnego zdjęciami detali.

Ogniskowa: 100mm
Czas naświetlania: 1/125s
Przysłona: f/2.8
Czułość ISO: 640

Im bliżej podchodzimy do fotografowanego przedmiotu, tym więcej światła potrzebne jest do poprawnej ekspozycji, co wymaga podbicia iso.

Światło: Zastane

Gosia i Kuba

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1/800s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 100
Światło: Zastane 

Anna i Grzegorz

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 85mm f1.8 USM
Ogniskowa: 85mm
Czas naświetlania: 1/400s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 100
Światło:
Zastane + blenda 

Zuza i Maciek

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1/125s
Przysłona: f/2.8
Czułość ISO: 100
Światło: Zastane + blenda

Słońce za plecami modela, jako kontra oraz blenda do jego rozświetlenia to przepis na proste, a jednocześnie ciekawe oświetlenie. 

Monika i Paweł

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1/200s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 200
Światło:
Yongnuo 560 + Softbox Quantuum LiteBox 40x40
Zastane 

Zuza i Maciek

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 100mm f2.8 L Macro IS USM
Ogniskowa: 100mm
Czas naświetlania: 1/200s
Przysłona: f/2.8
Czułość ISO: 160
Światło: Zastane 

3. Reporterka

W ubiegłym roku udało mi się zobaczyć i co ważniejsze sfotografować kilka ciekawych eventów.

Wielki Juwenaliowy Koncert Plenerowy - Kult

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 85mm f1.8 USM
Ogniskowa: 85mm
Czas naświetlania: 1/250s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 2000
Światło: Zastane

Przy fotografowaniu wydarzeń nie będących ślubem, studniówką lub inną imprezą okolicznościową raczej nie korzystam z lamp błyskowych. 

Wielki Juwenaliowy Koncert Plenerowy - Enej

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 70-200mm f4 L USM

Koncerty to jeden z niewielu tematów, na który jeszcze zabieram ze sobą 70-200.

Ogniskowa: 145mm
Czas naświetlania: 1/640s
Przysłona: f/4
Czułość ISO: 1000
Światło: Zastane 

Juwenalia AGH - Jamal

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1/200s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 1250
Światło: Zastane 

Koncert Closterkeller w Rotundzie

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1/125s

Jeśli jest za ciemno na 1/200s to kolejnym czasem, którego staram się nie przekroczyć jest 1/125s. Gdy nadal jest ciemno, podbijam czułość.

Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 2000
Światło: Zastane 

PAKA - Rotunda

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 85mm f1.8 USM
Ogniskowa: 85mm
Czas naświetlania: 1/200s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 200
Światło: Zastane 

Sacrum Profanum Festival - Ice Krakow

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 70-200mm f4 L USM
Ogniskowa: 70mm
Czas naświetlania: 1/200s
Przysłona: f/4
Czułość ISO: 2500
Światło: Zastane 

Koncert Kaliego w klubie 139 w Śmignie

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1/160s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 4000
Światło: Zastane 

Uroczystości patriotyczne w Tarnowie

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 50mm f1.8 II
Ogniskowa: 50mm
Czas naświetlania: 1/125s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 4000
Światło: Zastane

Uroczystości patriotyczne w Wierzchosławicach

Co roku o tym wspominam i tym razem tak być musi. Grupa Rekonstrukcji Historycznej 16 Pułku Piechoty Ziemi Tarnowskiej, to początek mojej fotografii. Wyjazdy z GRH pozwoliły mi na fotograficzny rozwój. Także wciąż gdy mam czas, chętnie pojawiam się z aparatem na uroczystościach.

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1/2000s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 100
Światło: Zastane 

3run Challenge

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 85mm f1.8 USM
Ogniskowa: 85mm
Czas naświetlania: 1/500s

Dynamiczny sport wymaga krótkich czasów do zamrożenia kadru. 1/500s to zasadzie minimum.

Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 640
Światło: Zastane 

4. Fotografia użytkowa

Sesje czy reporterka to praca z ludźmi przed obiektywem - uwielbiam to ale czasami chcę zrobić coś innego. Zdjęcia produktów, smakołyków czy wnętrz są idealną odskocznią. Zazwyczaj także przy takich zleceniach także mi kilka osób, ale jest to zdecydowanie spokojniejsza i inna fotografia. Reportaże, czy nawet retuszowane zdjęcia beauty lub modowe, wciąż są pojedynczym zdjęciem. Fotografia użytkowa w wielu sytuacjach wymaga fotomontaży. Wykonuję kilka czasami bardzo różnych zdjęć, aby finalnie uzyskać odpowiedni obraz.

Kawa wietnamska we Włóczykiju.

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 100mm f2.8 L Macro IS USM
Ogniskowa: 100mm
Czas naświetlania: 1/160s
Przysłona: f/7.1
Czułość ISO: 100
Światło:
Quantuum Move 400 + Okta 150cm
Blendy

Blisko przesunięty wielki oktaboks pozwolił uzyskać miękkie światło, a dodanie blend rozświetliło cienie oraz dodało kilka odbić, poprawiając tym zdjęcie.  

Grzaniec we Włóczykiju.

Owoc mojej ulubionej sesji dla Włóczykija powstał z połączenia kilku zdjęć. 

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 100mm f2.8 L Macro IS USM
Ogniskowa: 100mm
Czas naświetlania: 1/160s
Przysłona: f/7.1-16

Połączenie kilku zdjęć tego samego kadru różniących się przysłoną i punktem ostrości pozwoliło na maksymalną kontrolę głębi ostrości finalnego produktu.

Czułość ISO: 100
Światło:
Quantuum Move 400 + Okta 150cm
Blendy 

Miód, B&M Mosoń

Fotografia powstała w studio bez lamp błyskowych. Wykorzystałem jedynie światło wpadające zza okna.

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 100mm f2.8 L Macro IS USM
Ogniskowa: 100mm
Czas naświetlania: 1/400s
Przysłona: f/2.8
Czułość ISO: 500
Światło:
Zastane + płaszczyzna dyfuzyjna

Chcąc podkreślić naturalność wyrobów B&M Mosoń zdecydowałem się na skorzystanie z naturalnego światła, które dodatkowo rozproszyłem dużym dyfuzorem dodając zdjęciu delikatności. 

Drinki we Włóczykiju

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1/25s
Przysłona: f/1.8
Czułość ISO: 100
Światło: Zastane 

Szachy Gniadek

Nie wiedziałem, że w Tarnowie mamy firmę od lat produkującą drewniane szachy i do tego tak piękne. Jednym z głównych założeń było uzyskanie ostrości w obrębie całego kadru. Znów pomocne okazało się połączenie kilku zdjęć - focus stacking.

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 70-200mm f4 L USM
Ogniskowa: 70mm
Czas naświetlania: 1/160s
Przysłona: f/10

Maksymalne przymknięcie przysłonie – f22 nie zapewniło wystarczająco dużej głębi ostrości. Ponadto jakość obrazu spadła w stosunku do f10. Dlatego zdecydowałem się na wykonanie większej liczby zdjęć przy mniejszej wartości przysłony.

Czułość ISO: 100
Światło: 2x Quantuum Move 400 + Softbox 70x50 

Bardzo przyjemnie wystylizowane mieszkanie, pełne ciekawych przedmiotów.

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1.6’
Przysłona: f/10
Czułość ISO: 100
Światło: Zastane 

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1/100s
Przysłona: f/5.6
Czułość ISO: 3200
Światło: Zastane 

Aparat: Canon EOS 5D Mark 3
Obiektyw: Canon EF 28mm f1.8 USM
Ogniskowa: 28mm
Czas naświetlania: 1.6’
Przysłona: f/8
Czułość ISO: 200
Światło: Zastane 

Rok temu zakończyłem wpis podziękowaniami dla osób, bez których nie byłoby moich zdjęć. Tym razem tego nie zrobię, ponieważ napisałbym to samo co rok wcześniej. Wszyscy, którzy powinni wiedzą, że są dla mnie ważną częścią życia, oraz że jestem im wdzięczny za wszystko, co dla mnie robią.

Dziękuję Ci widzu, że poświęciłeś mój czas na przejrzenie moich rozmyślań. Będzie mi jeszcze bardziej miło jeśli zostawisz tutaj swój komentarz.